Menu

Skokøbsguiden

Løbetest7. Marts - 2018

Hvis du har haft skader, ondt i knæet eller oplevet anden smerte i forbindelse med dit løb, er det en god idé at få foretaget en løbetest. Det kan enten være med dine eksisterende sko, eller de nye sko, du påtænker at købe.

De fleste dedikerede sport-/løbeskos-butikker har i dag et løbebånd, hvor du kan få optaget dit løb, og på baggrund af din løbestil, fodholdning mv. få valgt en passende sko, og måske få nogle råd med på vejen for en mere skånsom løbestil.

Hvis du har et par godt slidte løbesko liggende, kan der måske også analyseres lidt på slidtagen, som kan indikere hvilke typer løbesko, der passer til dig.

Du kan også mindske dine skader ved at træne de muskler, der støtter dine led og knogler under løb. Typisk vil styrketræning af ankler, benmuskler og rygmuskler, være med til at aflaste ledene.
Endeligt er det en god idé at løbe på grus, græs eller skovstier, gerne lidt varieret terræn, hvormed kroppen ikke bliver belastet for ensidet samtidigt med du får udfordret den og opbygget lidt mere styrke.

Har du dårligt knæ, kan du også forsøge dig med en stødabsorberende sål til hælen. Alternativt skal du forsøge at løbe og lande mere på forfoden.

Gør det rigtigt ondt, hæver op. Er du nødt til at holde pause fra løb. Eventuelt svømme, hvis dette kan gøres uden smerte. Ellers er du nødt til at vente til smerten fortager sig. Hjælper det ikke må du spørge lægen til råds og måske overveje en anden sport.